Theo Mulder: Mijmeringen

Theo Mulder is sinds 1985 eigenaar van de Volvo Bangarage en een heuse autoliefhebber. Voor AmstelveenZ vertelt hij met regelmaat over z’n vak.

Onlangs was ik in Zweden bij de introductie van de nieuwe Volvo S 90 en V 90. Daar werd ons onder andere verteld, dat deze auto’s in principe volledig autonoom kunnen rijden tot een snelheid van 130 km/h.

Hiermee komt Volvo’s belofte dat je vanaf 2020 nooit meer een fataal ongeluk zult hebben in een nieuwe Volvo, wel heel dichtbij. Maar het zette mij ook aan het denken. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met die ruim tien miljoen bekeuringen – waarvan de overgrote meerderheid flitsboetes op autosnelwegen – die de overheid niet meer kan uitdelen, wanneer we ons massaal naar onze bestemming laten rijden door een computer?

Gaan overheden dan andere manieren verzinnen om het geld bij automobilisten vandaan te halen? En al die mensen die dagelijks bezig zijn met het controleren van automobilisten en de administratieve c.q. juridische verwerking van geconstateerde onrechtmatigheden?

Niet dat we die mensen niet elders nodig hebben – per slot van rekening schijn je in Amsterdam iemands hoofd er af te kunnen snijden en die ergens op straat neer te leggen zonder dat er aanvankelijk een haan naar kraait – maar toch… Filelezers kunnen ook wel naar een andere baan gaan uitkijken, want de kans is groot dat als alle auto’s keurig met dezelfde snelheid achter elkaar aanrijden, er stomweg geen file ontstaat.

En de autoschadebranche? Energieleveranciers kunnen hun borst ook nat maken, want onze auto rijdt ons vanzelf op de meest zuinige manier over de meest efficiënte route naar onze bestemming en dat bespaart natuurlijk aardig wat brandstof dan wel elektriciteit. Met een beetje kwade wil geeft het verkeer zelfs geen aanleiding voor milieuprofeten om zich druk te maken…

Als mijn mijmeringen zó utopisch beginnen te worden dat het bijna eng is, dan staat er gelukkig bij mij nog een kwajongensauto in de garage. Eentje die heel hard kan, helemaal niet ‘duurzaam’ of politiek correct is en waarin ik het nog helemaal zelf voor het zeggen heb. Daar ga ik nu een stukje mee rijden en beleef ik de vrijheid de we gelukkig in Nederland hebben.

Theo Mulder


Meer nieuws

Sport vandaag 08:56

Karel Eykman school JD2 en JE1 winnaar schoolvoetbaltoernooi in Amstelveen

Amstelveen - Aan de lokale voorrondes van het KNVB schoolvoetbaltoernooi, die begonnen op woensdag 20 maart, hebben maar liefst 50 teams van 13 scholen in Amstelveen mee gedaan. Na vijf spannende weken van competitie hebben de beste acht teams van groep 5-6 en van groep 7-8 zich gekwalificeerd voor de finale op woensdag 24 april. De Karel Eykman school JD2 en JE1 kwamen als winnaar uit de bus.  

Algemeen gisteren 19:53

Weerstand tegen uitbreiding betaald parkeren in Amstelveen: petitie gestart

Amstelveen - Er leeft onder diverse inwoners weerstand tegen de uitbreiding van betaald parkeren in Amstelveen, zeker nu het er naar uitziet dat in de toekomst betaald parkeren in heel de gemeente zal worden doorgevoerd. Diverse wijkbewoners twijfelen aan de betrouwbaarheid van zogenoemde parkeerdrukmetingen en zien de urgentie van betaald parkeren niet in.

Zakelijk gisteren 18:59

Nieuw kleinschalig kinderdagverblijf in Amstelveen: ‘t Schooltje

Amstelveen – Kinderdagverblijf ’t Schooltje heeft de deuren geopend in Amstelveen. Deze kleinschalige en kwalitatief hoge opvang is gevestigd in een vrijstaand pand met tuin en biedt een verticale groep voor kinderen van 0 tot 4 jaar oud.

Algemeen gisteren 17:58

Maai Mei Niet: minder maaien, meer biodiversiteit

Amstelveen - Amstelveen doet mee aan de landelijke campagne ‘Maai Mei Niet’. Om de biodiversiteit te vergroten maait de gemeente de gehele maand mei bermen, bloemweiden en geselecteerde gazonstroken niet. Minder maaien zorgt voor meer bloemen en bijen. 

Verkeer & Vervoer gisteren 10:10

Nachtelijke afsluitingen geschrapt na superieur werkweekend: 'Alles zat mee'

Amstelveen - De werkzaamheden aan het A9-viaduct over de Beneluxbaan zijn afgelopen weekend dermate  voorspoedig verlopen dat het niet meer nodig is om ook de nachten tot en met 11 mei te gebruiken voor werkzaamheden. De wegen onder het viaduct zijn komende twee weken ook gewoon beschikbaar, in tegenstelling tot eerder gecommuniceerd. ‘Een kwestie van een goede planning en ook wat geluk,’ verklaart Tom Paton van aannnemer VeenIX over het succesvolle werkweekend waarin 60 uur non-stop werd doorgewerkt.