Wat kunt u zelf doen om juridisch veilig te ondernemen?
DOOR MR. HELLA VERCAMMENVoorkomen is beter dan procederen. Helaas heeft bijna iedere ondernemer weleens een procedure gevoerd of een conflict gehad. Dat kan grote gevolgen hebben, vooral voor het Midden-en kleinbedrijf. Zoiets komt altijd ‘tussen de bedrijven door’ en consumeert te veel tijd van uw bedrijf. Tijd die normaal in uw business had moeten gaan zitten. Om maar niet te beginnen over de juridische kostenpost die onverwacht uw exploitatiebegroting voor dat jaar in de war gooit. Wat kunt u nou als ondernemer zelf doen om juridisch veilig te ondernemen? Best veel.
Stap 1. Zorg voor juridische basis documentatie en goede afspraken
De eerste winst pakt u door uw onderneming goed te beschermen op papier. Het gaat om de schriftelijke afspraken die u maakt met uw personeel, uw leveranciers, uw afnemers en uw partners. Partijen die cruciaal zijn voor het voortbestaan van uw bedrijf en u de kop kosten als u er geen of slechte afspraken mee heeft gemaakt.
Dit wreekt zich later in conflictueuze situaties. Basis documentatie die u minimaal zou moeten gebruiken in uw bedrijfsvoering (gescreend door een jurist) bestaat o.a. uit:
- Arbeidscontracten en personeelshandboek dat voldoet aan laatste wetgeving (en evt. Cao);
- Algemene inkoopvoorwaarden of inkoopafspraken;
- Koopovereenkomst of opdrachtbevestiging;
- Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden;
- Partnercontracten bijv. joint ventures, licentieovereenkomsten, franchiseovereenkomsten, distributie of agentuurcontracten, fee arrangements, etc.
Stap 2. Doe aan legal riskmanagement
Verder zal uw bedrijf moeten zorgen dat ze voldoet aan cruciale geldende wet- en regelgeving rondom uw personeel en bedrijfsvoering. De wet maakt geen onderscheid tussen grote bedrijven en het MKB. Dat betekent dat u op de hoogte moet zijn van deze regels om deze te kunnen naleven. Maak iemand binnen het bedrijf verantwoordelijk hiervoor. De wetgevingsapp van de Overheid is hierbij heel handig: zoek naar ‘Nieuwe Wetten’ in de appstore. Zorg ook dat u een huisjurist heeft die u steeds kunt raadplegen hierover of sluit u aan bij een branche op beroepsvereniging.
De risico’s van het niet voldoen aan wet- en regelgeving variëren van boetes tot het vergroten van uw (risico)aansprakelijkheid en reputatieschade. Een voorbeeld van nieuwe regelgeving is bijv. dat uw bedrijfsvoering vóór mei 2018 moet voldoen aan de Europese verordening tegen privacy inbreuken op persoonsgegevens. Dit geldt voor ieder bedrijf in Nederland.
Stap 3. Regel vooraf betaalbare juridische bijstand
Tot slot is het aan te raden om te werken met een betaalbare vaste juridische dienstverlener (op abonnementsbasis) die uw bedrijf goed kent en u op dossierniveau kan bijstaan. Denk daarbij niet alleen aan een advocaat maar ook aan de bedrijfsjuridisch adviseur zoals The Legal Company.
Wij kunnen ook procederen, maar zijn meer gericht op voorkomen en we hebben lagere (abonnements)tarieven. U kunt de bedrijfsjuridisch adviseur inzetten voor het opstellen van contracten, het vragen van preventief advies en ook te souffleren bij een dreigend conflict (zo bouwt u ook nog steeds dossier op en voorkomt u escalatie). U kunt zich voor het risico van conflicten verzekeren bij een rechtsbijstandsverzekeraar.
Let wel, daar kunt u pas terecht als u wordt aangesproken en niet voor de gevallen dat u iemand aansprakelijk wilt stellen. Zie daarvoor ook de adviezen in mijn vorige column [www.amstelveenz.nl/nieuws/rechtsbijstandverzekering-bij-arbeidsgeschillen-heb-ik-daar-iets-aan.html].
Conclusie
Bescherm uw bedrijf met goede contracten en voorwaarden, bewaak continu naleving van wet-en regelgeving en zorg voor juridische bijstand van een bedrijfsjuridisch adviseur.
Reageer of stel een vraag
Wilt u reageren op dit artikel of heeft u vragen, mail dan naar hvercammen@thelegalcompany.nl