Nieuwe Amstelveense kunstraad gaat gemeente adviseren
Amstelveen - De nieuwe onafhankelijke Amstelveense Adviesraad voor Cultuur (AAC) denkt vanaf dit jaar mee over het lokale cultuurbeleid van de gemeente. Het doel is om te komen tot een breed en kwalitatief aanbod van kunst en cultuur voor Amstelveners en geïnteresseerden uit de regio.
De gemeente wil een kwaliteitsslag maken op het gebied van kunst en cultuur. Daarom is een nieuw cultuurbeleid in de maak. Maar dat schrijft de gemeente niet alleen. Het college betrekt de culturele instellingen bij het beleid, maar wil ook dat er met een frisse en onafhankelijke blik van buiten de lokale sector wordt gekeken en geadviseerd.
Aantrekkingskracht
“Amstelveen heeft een aantrekkingskracht op de regio als het gaat om winkels”, zegt wethouder Herbert Raat van Kunst en Cultuur (foto) vandaag in een persbericht van de gemeente. “Kijk bijvoorbeeld naar de Bijenkorf en andere winkels die wij hebben. Datzelfde willen we met onze culturele instellingen voor elkaar krijgen. Onze ambitie is om deze naar een nog hoger plan te tillen. Daarom hebben we deskundigen met kennis van zaken gevraagd om ons te helpen.”
De AAC is per 1 januari 2019 ingesteld en bestaat uit vier leden. Dat zijn Frans van der Avert, algemeen directeur van citymarketingorganisatie Amsterdam Marketing en vanaf 1 maart 2019 directeur van het Made by Holland-concept voor Paleis Soestdijk, Cathelijne Broers, directeur van Hermitage Amsterdam en De Nieuwe Kerk, Harry van der Bergh, kunstverzamelaar en oud PvdA-raadslid in Amstelveen, en James Leyer, eigenaar van een management adviesbureau en voorzitter bij diverse culturele instellingen. De adviesraad komt een keer per jaar bijeen. De wethouder Kunst en Cultuur sluit hier ook bij aan.
Blij
“Het college is ontzettend blij dat deze vier deskundigen in de culturele wereld in onze kunstraad willen plaatsnemen”, zegt wethouder Raat. “Met ons nieuwe cultuurbeleid richten we ons niet in de eerste plaats op toeristen uit Amsterdam, maar op onze eigen inwoners en geïnteresseerden uit de regio. Ons aanbod moet kwalitatief zo goed zijn, dat zij vaker voor Amstelveen kiezen. Dat is goed voor onze economische ontwikkeling en voor het Amstelveen-gevoel.”