Na meer dan 100 klachten over Thuishulp nu beterschap beloofd

Amstelveen – De klachten die over thuishulp in Amstelveen binnenkomen worden voortaan adequaat opgepakt door gemeente en thuishulporganisaties. Dit nadat de politieke partij Actief voor Amstelveen (AVA) aan de bel trok over het grote aantal klachten in 2018 tot dusver; dat waren er meer dan 100.

‘Een ongehoord hoog percentage. Of elke klacht terecht is, is afhankelijk van de situatie en de omstandigheden. Maar elke klacht dient wel serieus te worden genomen en op korte termijn te worden behandeld. Zoals gezegd, schortte het daaraan helaas ook, zowel bij de thuishulporganisaties als bij de gemeente’, melden AVA-raadsleden Jacqueline Höcker en Tim Lechner.

Beterschap

‘De thuishulporganisaties en de gemeente hebben deze problematiek onderkend en beterschap beloofd. Afgesproken is dat klachten onmiddellijk in behandeling worden genomen en direct worden aangepakt. De gemeente gaat dat specifiek monitoren.’

Penibel

Vorige maand trok Actief voor Amstelveen aan de bel over de penibele situatie van de huishoudelijke hulp in Amstelveen. Höcker vroeg daarvoor speciale aandacht van wethouder Marijn van Ballegooijen (Zorg, PvdA)in een openbare commissievergadering.

Klachten

Via Facebook, telefoontjes, maar ook persoonlijke gesprekken bleek AVA dat er erg veel klachten waren en zijn over de thuishulp die mensen via de gemeente krijgen. In sommige gevallen kwam de thuishulp gewoon niet opdagen, werden afspraken niet nagekomen en mochten mensen niet zelf nadenken over wat wel of niet nodig is. Met de klachten daarover werd volgens AVA weinig tot niets gedaan door de thuishulpaanbieder. ‘Ook de gemeente reageerde niet of niet op tijd op die klachten. Het gedrag van gemeente en thuishulp aanbieders leek soms op het afschuiven van verantwoordelijkheid’

Gesprek wethouder

Höcker en Lechner hebben na de commissievergadering in een apart gesprek samen met wethouder Van Ballegooijen nog eens de puntjes op de i gezet. De wethouder heeft volgens AVA  toegezegd dat alle punten specifiek aan de orde komen bij het opstellen van een nieuw WMO-beleid volgend jaar. ‘U mag van ons aannemen dat wij daarop goed zullen letten om de situatie in de thuishulp daadwerkelijk te verbeteren’, aldus Lechner en Höcker.

Training & screening

Een groot deel van de problemen wordt volgen AVA zoals overal in het land veroorzaakt door slechte afspraken met de thuishulporganisaties over de kwaliteit die geleverd moet worden. Ook wordt er onvoldoende op toegezien dat de thuishulpen – gelet op de soms kwetsbare thuishulpbehoevenden – goed kunnen communiceren met de cliënten en voldoende sociale vaardigheden bezitten. Actief voor Amstelveen wil dat er meer training en screening komt voor de thuishulpen.

Tim Lechner & Jacqueline Höcker


Meer nieuws

Algemeen vandaag 09:47

14-jarige Amstelvener aangehouden om bankhelpdeskfraude

Amstelveen - Een 14-jarige Amstelvener is begin april aangehouden vanwege bankhelpdeskfraude. De puber werd gepakt toen hij in Hengelo bij de woning van een 79-jarig slachtoffer, zogenaamd namens de bank diens pinpas en telefoon kwam ophalen.

Algemeen gisteren 09:16

Documentaire Gerlach 30 mei op televisie

Amstelveen - De documentaire Gerlach, over de laatste akkerbouwer in Amstelveen, is een grote hit. Na een succesvolle bioscooprelease met maar liefst landelijk 25.000 bezoekers, wordt de prijswinnende docu op 30 mei uitgezonden op tv op NPO2 door KRO-NCRV. 

Gezondheid & welzijn gisteren 09:00

Keizer Karelpark Tandartsen: het hele gezin met een stralende lach de deur uit

Amstelveen - Zeven jaar geleden opende Keizer Karelpark Tandartsen aan Lindepark, met één tandarts en één mondhygiëniste. Inmiddels is de tandartspraktijk niet meer weg te denken uit de regio en heeft de uitbreiding vorig jaar gezorgd voor zes behandelkamers, vijf tandartsen en vijf mondhygiënisten. Het team staat klaar om hun patiënten vol vertrouwen en deskundigheid te helpen aan een stralend gebit.