Rijksweg A9 Amstelveen

Beroering rond Spaans bedrijf dat betrokken is bij vernieuwing A9 Amstelveen

Amstelveen - Rond een partner van het bouwconsortium dat onder andere de A9 bij Amstelveen gaat vernieuwen is enige ophef ontstaan na een publicatie in De Volkskrant.

De Volkskrant meldt dat het Spaanse bedrijf FCC dat betrokken is bij de vernieuwing van de snelweg A9 bij Amstelveen verwikkeld zou zijn in tal van corruptieonderzoeken in Spanje en Zuid-Amerika.

Rijkswaterstaat maakte begin september bekend dat de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 Badhoevedorp - Holendrecht (waaronder het deel bij Amstelveen) definitief was gegund aan een consortium  bestaande uit Macquarie Capital, Siemens, Count & Cooper én het Spaanse FCC. Het consortium werkt onder de naam 'VEENIX'. 

De Volkskrant-publicatie heeft naar verluidt voor enige beroering gezorgd in Amstelveense politieke kringen. Wethouder Herbert Raat (A9, VVD) staat er vooralsnog nuchter in. 'Voor zover ons bekend controleert Rijkswaterstaat betrokken partijen vooraf intensief zoals dat gaat met Europese aanbestedingen. We gaan ervan uit dat dat hier ook is gebeurd. Amstelveen is ook geen partij in de keuze van het consortium. Wij dragen als gemeente circa 40 miljoen euro bij aan bovenwettelijke maatregelen, waaronder bijvoorbeeld een verdiepte ligging, extra overkappingen en groene geluidsschermen. Rijkswaterstaat gaat vervolgens, volgens de regels van Europese aanbesteding, over de uitvoering en zij zijn met alle expertise en juridische kennis die voorhanden is tot de gunning aan genoemde partijen gekomen.' [Tekst gaat verder onder foto]

A9: Wat staat er te gebeuren?

Bij Amstelveen wordt snelweg A9 tussen 2020 en 2026 over een lengte van 1,3 km verdiept aangelegd. Een eerder bedachte volledige ondertunneling, waaraan Amstelveen minimaal 100 miljoen euro had moeten bijdragen en bovendien financieel verantwoordelijk was voor overschrijdingen, bleek te risicovol voor de gemeente. Ook zou een tunnel te ingrijpende gevolgen hebben gehad voor de binnenstedelijke verkeersafwinkkeling. Het college van B & W besloot daarop opnieuw om tafel te gaan met Rijkswaterstaat. 

Het alternatief is uiteindelijk een verdiepte ligging met drie overkappingen geworden, waar Amstelveen dus circa 40 miljoen aan bovenwettelijke maatregelen aan bijdraagt. 'Hadden we dat niet gedaan dan hadden we een gewone onverdiepte snelweg gekregen', zegt Raat.

Overkappingen

Een overkapping over de te vernieuwen A9 komt ter hoogte van het Oude Dorp en wordt uitgerust met een park. Ook komt er een overkapping ter hoogte van het Stadshart/Keizer Karelweg (met onder andere een verkeersplein en een fietsbrug ofwel bomenbrug ) en tot slot komt er een 80 meter brede overkapping ter hoogte van het Bovenlandpad (tussen het te ontwikken appartementencomplex The Mayor en Meandertorens 3 en 4).

Het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht is het vijfde en tevens laatste traject van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere.


Meer nieuws

112 vandaag 13:49

Grote politie-inzet in centrum Amstelveen: verdachte situatie in bus

Amstelveen - De politie heeft donderdagmiddag delen van het centrum van Amstelveen afgezet en is met veel eenheden ter plaatse gekomen in de omgeving van het busstation (Meander) vanwege een verdachte situatie in een bus. Er was een melding binnengekomen dat een passagier, die zich apart gedroeg, een verdacht pakketje bij zich zou hebben.

Algemeen gisteren 17:14

'Ja-sticker' voor reclamefolders doet straks intrede in Amstelveen

Amstelveen - Als de gemeenteraad in april akkoord gaat - en dat is de verwachting - dan krijgen inwoners van Amstelveen vanaf 1 juni 2024 alleen nog reclamefolders in de bus als ze daar bewust voor kiezen door een Ja-sticker op hun brievenbus te plakken. De Nee/Ja en Nee/Nee stickers blijven ook gewoon van kracht.  

Algemeen 26 mrt. 2024 17:51

Pontjes over rivier de Amstel bij Nes en Kalfjeslaan later in de vaart

Amstelveen - De twee pontjes van Groengebied Amstelland (Smient en Fuut), die in het vaarseizoen fietsers en voetgangers over de Amstel brengen, gaan later in de vaart dan gebruikelijk door werkzaamheden aan de bruggen bij Ouderkerk aan de Amstel en Uithoorn.