A9: Hier hadden 15 woontorens kunnen staan
AMSTELVEEN - Zo’n vijftien woontorens tot wel twaalf lagen hoog: ze stonden in 2007 nog keurig ingetekend in het natuurschoon van de Amstelveense Poel. De destijds geheime woningbouwplannen behoorden, samen met het equivalent van nog eens vijftig 'Meandertorens' en ruim vier oud-KPMG-gebouwen aan nieuwe kantoorruimte, tot het oorspronkelijke ondertunnelingsproject van het Amstelveense deel van Rijksweg A9.
Best hoog gegrepen, vond uiteindelijk het gemeentebestuur, dat er drie jaar over deed (2011-2014) om zich onder het ondertunnelingscontract uit 2007 uit te wurmen. Al die extra woningbouw en kantoorruimte in het centrumgebied (dat zich uitstrekte van De Poel tot aan Elsenhove en Langs de Akker) was nodig geweest om een gemeentelijke mega-investering van 100 miljoen euro te kunnen terugverdienen.
Risico
Het project was echter zo omvangrijk dat het niet ondenkbaar was geweest dat die honderd miljoen ruimschoots was overschreden; gemeente Amstelveen was ook nog eens gedeeld risicodrager bij overschrijdingen. Maar dat is verleden tijd: uiteindelijk koos Amstelveen in 2014 met een nieuw contract voor een verdiepte ligging van een verbrede A9, met iets minder pretenties, geen extra risico’s en een prijskaartje dat ruim zestig miljoen euro goedkoper was. In De Poel geen woontorens dus (ook al ligt daar inmiddels ook het luchthavenbesluit dwars), maar in de nabije toekomst hoogstens een stadsstrand.
Luchtkasteel
Wethouder Herbert Raat noemt de financiële onderbouwing van de eerste megalomane ondertunnelingsplannen nog altijd een ‘luchtkasteel’. Volgens hem is Amstelveen langs de rand van de afgrond gegaan en aan een groot financieel en economisch drama ontsnapt. Maar niet iedereen denkt daar zo over: de financieel wethouder heeft het momenteel 'aan de stok' met enkele vasthoudende tegenstanders van de nieuwe variant. Zij pleiten namelijk toch opnieuw voor een volledige ondertunneling, met als zwaarste inzet de vermeende verslechtering van de luchtkwaliteit die de verbreding van de A9 zal inhouden.
Sessies
Dat bleek onder meer uit een viertal informatieve sessies die de door de gemeente werden belegd en in het teken stonden van meedenken over de groeninrichting, de inrichting op overkappingen over de weg en de vormgeving van geluidsschermen. De opkomst was volgens de gemeente groot en tijdens alle sessies werd er volop meegedacht: ‘Anderzijds zijn er vanuit de Meander en de Staatsliedenbuurt bedenkingen geuit over de scope van het project (liever een tunnel) en is er ongerustheid over met name de veronderstelde luchtverontreiniging,’ stelt de gemeente.
Boven onze stand
Wethouder Raat houdt echter voet bij stuk: ‘Voor onze kinderen en kleinkinderen is het van belang dat we niet boven onze stand leven en geen rekeningen doorschuiven naar de toekomst.’
Op de foto
De Amstelveense Poel. (Foto: AMSTELVEENZ)