Aanleg van 44 'proefsleuven' voor nieuwe Amstelveenlijn
AMSTELVEEN - De eerste zichtbare werkzaamheden voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn hebben vanaf vandaag plaats. Het gaat om het graven van proefsleuven in de omgeving van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan.
Voor de ombouw van de Amstelveenlijn moeten er kabels en leidingen worden verlegd bij deze drie kruispunten. Om de exacte ligging van deze kabels en leidingen in beeld te brengen en om te bepalen waar ruimte is om ze naartoe te verleggen, worden er 44 proefsleuven gegraven.
Graven proefsleuven
De proefsleuven worden op verschillende plaatsen gegraven ter plaatse van trottoirs, fietspaden en/of bermen. Het werk duurt circa zes weken. Er zijn geen wegafsluitingen nodig, maar er kan wel wat overlast zijn voor fietsers en voetgangers. Detailinformatie over de werkzaamheden is te vinden op www.amstelveenlijn.nl. Deze werkzaamheden vormen de opmaat naar verdere voorbereidende werkzaamheden in 2017, waaronder het verwijderen van groen en het verleggen van kabels en leidingen.
Vernieuwing Amstelveenlijn
De Stadsregio Amsterdam vernieuwt samen met de gemeenten Amsterdam en Amstelveen de Amstelveenlijn (lijn 51). Deze vernieuwing houdt in dat de huidige lijn 51 tussen Amstelveen Westwijk en station Amsterdam CS wordt omgebouwd naar een moderne tramverbinding tussen Amstelveen Westwijk en station Amsterdam Zuid. Hierdoor moet de veiligheid en betrouwbaarheid van de lijn verbeteren. De kruispunten Kronenburg, Zonnestein en de Sportlaan worden (deels) verdiept aangelegd en in de Legmeerpolder komt een opstelterrein. Momenteel loopt de aanbesteding voor het selecteren van de hoofdaannemer die dit project gaat uitvoeren. Naar verwachting is in april 2017 bekend wie dit wordt. Naar verwachting is de vernieuwde Amstelveenlijn vanaf eind 2020 in bedrijf.