Scootmobielers uit Amstelveen spannen zaak aan tegen GVB
AMSTELVEEN - Twee bewoners van de Theems in Amstelveen hebben het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) voor het 'College voor de Rechten van de Mens' gedaagd, omdat scootmobielen in de toekomst naar verluidt niet meer worden toegelaten op de Amstelveenlijn.
De twee bewoners gebruiken nu regelmatig sneltramlijn 51 met hun scootmobielen, maar zij gaan ervan uit dat zij in de toekomst - als lijn 51 verdwijnt - worden geweerd, zo meldt de bewonerscommissie Theems in een persbericht. De zaak tegen het GVB dient 5 oktober 2016.
Smallere trams
Op de nieuwe Amstelveenlijn worden volgens de bewoners van Theems smallere stadstrams ingezet, met als gevolg dat scootmobielen in de toekomst helemaal niet meer worden toegestaan in de stadstrams op de Amstelveenlijn.
Gemeente
Omdat het College voor de Rechten van de Mens geen procedure tegen een gemeente in behandeling kan nemen, is de procedure nu gericht tegen het GVB en niet tegen gemeente Amstelveen. Maar de bewoners vinden dat Amstelveen mede-verantwoordelijk is.
Schending Wet gelijke behandeling
'Ondanks dat door de plannen voor de ombouw van de Amstelveenlijn, op onderdelen sprake is van een schending van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz), is ook de gemeente Amstelveen akkoord gegaan met de plannen voor de nieuwe Amstelveenlijn.'
Stadsregio
'De gemeente Amstelveen zegt steeds dat niet zij, maar de Stadsregio verantwoordelijk is voor de huidige plannen met betrekking tot de ombouw van de Amstelveenlijn. Maar de gemeente Amstelveen maakt zelf deel uit van de Stadsregio en bovendien heeft de Amstelveense wethouder, dhr. J. Brandes, zitting in het portefeuillehoudersoverleg verkeer en vervoer van de Stadsregio dat de regioraad adviseert over o.a. openbaar vervoer.'
Mede-verantwoordelijk
De gemeente Amstelveen is volgens de bewonerscommisse Theems zeker medeverantwoordelijk voor de huidige plannen omdat de gemeente er mee instemt dat een deel van het Amstelveense openbaar vervoer hierdoor van toegankelijk naar ontoegankelijk wordt omgebouwd: 'Feitelijk accepteert de gemeente hiermee dus de uitsluiting van een groep mindervalide Amstelveners in het Amstelveense openbaar vervoer. In de nota van beantwoording op het bestemmingsplan Ongelijkvloerse Kruisingen, vermeld de gemeente tot twee keer toe dat het trammaterieel voor de Amstelveenlijn niet toegankelijk is voor een scootmobiel.'
Procedure
De bewoners van de Theems in Amstelveen vinden dit dus een onacceptabel gegeven en daarom hebben zij hierover een procedure aangespannen bij het College voor de Rechten van de Mens. 'Deze bewoners maken, net als veel andere inwoners van Amstelveen, al jaren regelmatig met hun scootmobiel gebruik van sneltram 51. Met de huidige plannen voor de Amstelveenlijn worden zij echter verbannen uit dit openbaar vervoer middel.
GVB
Omdat het College voor de Rechten van de Mens geen procedure tegen een gemeente in behandeling kan nemen, is de procedure nu gericht tegen het GVB. 'Het weigeren van scootmobielen in de tram staat zelfs haaks op art 4.14 van de Algemene voorwaarden stads- en streekvervoer 2015, maar hier is bovendien ook nog eens sprake van het in strijd handelen met de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte.
Gelijke behandeling
'Deze wet zegt onder andere dat onderscheid verboden is bij het aanbieden van openbaar-vervoersdiensten. Door scootmobiel gebruikers in de toekomst geen toegang meer te verlenen tot de tram, vinden wij dat het GVB wel degelijk een onderscheid aanbrengt in haar aanbod van vervoersdiensten tussen valide en mindervalide reizigers.
Behandeling
Het college voor de Rechten van de Mens zal de zaak tegen GVB Holding N.V. op woensdag 5 oktober om 11.00 behandelen in Utrecht aan het Kleinesingel 1-3.