Had bestuurster gebotste 51 de juiste bevoegdheid?
AMSTELVEEN – Er heersen twijfels over de rijbevoegdheid van de bestuurster van de op 1 februari gebotste sneltram 51 op de halte Oranjebaan. De vrouw blijkt niet op trams te mogen rijden. ‘De nieuwe wet is onduidelijk over de besturing van lijn 51. Hoe moet je omgaan met zo’n combinatie van metro naar sneltram? Maar officieel zijn we niet fout', aldus Eric Bosman, woordvoerder van het GVB.
Getest
De bestuurster van de lijn is eind vorig jaar uitgebreid getest, net als haar 200 andere collega’s. Samen met vier anderen werd zij niet beschikt bevonden om op trams te rijden. Is het GVB hiermee in de fout gegaan, door de vrouw toch lijn 51 te laten besturen?
‘Nee absoluut niet’, geeft woordvoerder Eric Bosman aan. ‘De wet - wet lokaal spoor - is een nieuwe wet, die voor nog meer veiligheid moet zorgen. Voor eind december 2016 moeten alle bestuurders van het GVB gekeurd zijn, voor zowel metro als tram. Lijn 51 viel altijd onder de categorie metro. We hebben daar ook speciale metrobestuurders voor, zoals deze mevrouw. De nieuwe wet is onduidelijk over de besturing van lijn 51. Hoe moet je omgaan met zo’n combinatie van metro naar sneltram? Maar officieel zijn we niet fout.’
Niet meer op lijn 51
Eric Bosman geeft aan dat de bestuurster en de andere collega’s, die niet goedgekeurd zijn voor de 'tramtest', op het moment niet meer rijden op lijn 51. ‘Niet als reactie op het ongeluk. Het was ongelukkig toeval. We waren al bezig de regels aan te scherpen. Op deze aparte hybridelijn, van metro naar sneltram, gaan we voor de maximale veiligheid. En verkiezen daarom inmiddels een dubbele goedkeuring op beide testen.’
Ongeluk
Ter hoogte van halte Oranjebaan raakte op 1 februari Lijn 5 en sneltram 51 hard met elkaar in botsing. Beide lijnen rijden op het Beneluxbaantraject op hetzelfde spoor. Er raakte bij het ongeluk vier mensen gewond.