Theo Mulder: Realiteitsgehalte
Ik zal de laatste zijn om te beweren dat politici bij uitstek een beroepsgroep vormen die midden in de samenleving staat. Dat hoeft misschien ook niet eens, want er moeten ook mensen zijn die vanuit een vogelperspectief naar de zaken kijken en vooral de grote lijnen zien.
Maar wanneer het om verkeer gaat, lijkt het er op dat de politiek zich wel héél erg ver van de werkelijkheid heeft verwijderd. Zo lijken de grote steden met hun milieuzones er vanuit te gaan dat over een jaar of vijf iedereen in een elektrische auto rijdt.
Nou, dan kunnen we vandaag wel stoppen met het verkopen van auto’s die een ontwikkelingsperiode van minstens drie jaar kennen, vervolgens vijf tot zeven jaar in productie blijven zodat de ontwikkelingskosten kunnen worden terugverdiend en waarvan de consument terecht verwacht dat ze een jaar of twintig meegaan…
‘Alle verhoudingen zijn zoek’
Ook Justitie kan er wat van. Wie op de A2 iets harder rijdt dan de uitkomst van koehandel tussen belangenpartijen ooit heeft bepaald, heeft 100% kans op een flinke financiële douw van de overheid vermeerderd met 9 euro ‘administratiekosten’, maar iemand die zich eerst volstopt met drank en drugs en vervolgens met 237 km/h achteropknalt bij een gezin, met dodelijke gevolgen, wordt gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar verklaard, want hij zou een psychose hebben gehad.
Goh, geen idee hoe dat had kunnen gebeuren… Alle verhoudingen zijn zoek. De belastingdruk op autorijden in Nederland is al één van de hoogste ter wereld, maar een kilometerheffing moet alle problemen oplossen. Dat lijkt me een straf op werken, want in veel gevallen is het openbaar vervoer slechts een alternatief als je door de weeks op kantoor overnacht.
Tegelijkertijd roepen alle partijen in de Tweede Kamer om het hardst dat mobiliteit zo belangrijk is voor onze vrijheid en voor de economie. Kunnen we dan voor de verandering ook eens verkeersdeskundigen in de fractie verwachten met wie een normaal gesprek te voeren is op basis van feiten? Want nu lijkt het er vooral op dat mobiliteit belangrijk is… maar eigenlijk willen we het niet.
Theo Mulder